همه چیز درباره سفرهای جاده ای با ون مسافرتی و کمپر

۱۰ نکته مهم برای خرید و استفاده کمپر و کاروان
1400-12-17
ارث‌ رومر اچ‌دی؛ سفر در طبیعت وحشی در یک عمارت لوکس متحرک
1400-12-17

همه چیز درباره سفرهای جاده ای با ون مسافرتی و کمپر

بازدیدها: 9

ون‌های سفری نوع خاصی از ماشین‌ها هستند که می‌توانند حکم یک خانه را داشته باشند. خانه‌ای که می‌تواند چهار چرخ داشته باشد و در سراسر کرۀ خاکی به گشت و گذار بپردازد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که سفر با ون‌ها و امکانات منحصر به فردی که برای افراد ایجاد می‌کنند می‌تواند نوع متفاوتی از سفر را به ارمغان بیاورد و باعث شود که سفر طولانی‌تر، راحت‌تر، دلپذیرتر و حتی به مراتب ارزان‌تر باشد.

شاید جالب باشد بدانید که ون‌ها یا خودروهای کمپر انواع و اقسام متفاوتی دارند. بعضی از آن‌ها از امکانات بسیار لوکس و متنوعی برخوردار هستند و برخی دیگر با همان امکانات مختصر روزهای سفر را به روزهایی خاص و متمایز تبدیل می‌کنند. اما به هر حال شناخت ون‌ها و حتی سفر با آن‌ها بسیار جذاب، راحت و کارآمد به نظر می‌رسد. به همین دلیل به کمپر قصد دارد در این مقاله به معرفی انواع مختلف ون‌ها بپردازد.

لذت سفر با ون تفریحی

سفر کردن به دل طبیعت تفریحی لذت بخش و آرامش دهنده است که می تواند تمام دغدغه های زندگی شهری را از انسان دور کند. با سفر کردن و دیدن جاده های بیابانی، جنگلی و حتی کوهستانی روح آدمی احساس شادمانی و سرخوشی را تجربه خواهد نمود. اما باید بدانید که رفتن به دل طبیعت نیازمند برخورداری از یکسری امکانات است. در واقع داشتن شرایط مناسب برای کمپ زدن در جنگل ها، کوه ها و بیابان ها تجربه بهتری در سفر برایتان رقم می زند. ون های سفری نوعی خودرو مجهز هستند که تمام امکانات لازم را برای زندگی درون طبیعت به شما ارائه می دهند. به این ترتیب می توانید با خیالی آسوده چند روزی را میان دشت و بیابان سپری کنید.

مزایا سفر با ون چیست؟

زندگی درون ون مسافرتی تجربیات لذت بخشی را برایتان به دنبال خواهد داشت. اما پیش از سفر با این ماشین هیجان انگیز باید از مزایا و قابلیت های آن به خوبی مطلع باشید. در واقع لازم است نیازهایتان را مشخص نموده و اطمینان یابید که ون می تواند آن را رفع سازد.

  • تجربه یک زندگی پویا و در حال حرکت
  • قدم گذاشتن به هر نقطه ای که دلخواهتان است و می خواهید چند صباحی را در آن بگذرانید.
  • تجربه سفرهای جاده ای و گذران وقت در طبیعت
  • داشتن امکانات لازم برای زندگی نظیر آشپزخانه، محل خواب، سرویس بهداشتی و حیاطی که انتها ندارد.
  • صرفه جویی در هزینه های سفر و حتی زندگی

معایب سفر با ون چیست؟

سفر و زندگی درون کاروان در کنار مزایایی که به همراه دارد، می تواند معایبی نیز به دوش بکشد. بنابراین لازم است که از معایب آن هم اطلاع داشته و سفر با ون کمپر را با اطلاع و آگاهی آغاز کنید.

  • خراب شدن های ناگهانی ون مشکلی بزرگ است که می تواند در هر جاده و مکانی گریبان شما را بگیرد.
  • بیمار شدن در چنین زندگی ای می تواند به یک معضل بزرگ تبدیل شود.
  • گاهی سر و صدای محیط امکان یک خواب راحت و آرام را از شما دریغ می کند.
  • زباله های زندگی دیگر مشکلی است که بر سر راهتان قرار می گیرد.

چالش های سفر با ون در چه مواردی خلاصه می شود؟

زندگی در طبیعت و سفرهای جاده ای از دور بسیار جذاب است. اما باید بدانید که چنین سبک زندگی ای نیازمند افرادی با شخصیت های چالش برانگیز می باشد. در واقع اگر شما فردی کم صبر هستید که می خواهید در اسرع وقت به نیازهایتان پاسخ دهید، سفر و زندگی با ون تفریحی انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود. زیرا در این سبک و شیوه سفر، کوله بار زندگیتان همه جا همراهتان خواهد بود. در نتیجه ممکن است با مشکلاتی نظیر تامین امنیت و راحتی و رفاه زندگی مدرن مواجه شوید. حتی گاهی دسترسی به یک دوش آب گرم نیز به مسئله ای بزرگ تبدیل می شود. بنابراین باید بدانید زندگی در دل طبیعت هر چند بسیار رویایی است اما نیازمند فردی با روحیه قوی و محکم می باشد.

معرفی انواع ون مسافرتی در ایران

ون‌ها انواع و اقسام بی‌شماری دارند. سفر با ون مخصوصاً در کشورهای خارجی از محبوبیت و رواج بیشتری برخوردار است. اما در کشور خودمان ایران زمین نیز ون‌های قابل توجهی وجود دارند و روزبه‌روز بیشتر شناخته می‌شوند و به این ترتیب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از انواع ون امکانات مخصوص سفر را همراه خود دارند و این امکانات از قبل در کابین آن‌ها قرار داده شده است؛ اما مواردی هم وجود دارند که لازم است امکانات مخصوص سفر با توجه به سلیقۀ شخصی شما انتخاب شود و درون کابین قرار بگیرد. به نظر می‌رسد این نوع جذاب‌تر و مفیدتر باشد چون این امکان را ایجاد می‌کند که دقیقاً شرایط و امکانات مورد نیاز مهیا شوند و هیچ وسیلۀ غیرضروری درون کابین قرار نگیرد. در واقع فضای محدود کابین یادآوری می‌کند که تنها ضروری‌ترین وسایل حق دارند همراه ما در تمام دنیا به گشت و گذار و سیاحت بپردازند.

کمپر H350

یکی از انواع ون مسافرتی که خوشبختانه در بازار ایران یافت می‌شود و برای سفر به مناطق مختلف ییلاقی و کویری مناسب به نظر می‌رسد با نام ون هیوندای H350 شناخته می‌شود. این ون از ساخته‌های کشور کرۀ جنوبی است و به دو صورت باربر و مسافرتی عرضه شده است. نوع مسافربر این ون برای 17 نفر سرنشین طراحی شده است. البته این امکان وجود دارد که اتاقک آن از صندلی‌ها خالی و به خانه‌ای سیار تبدیل شود. همچنین نوع باربر این ون می‌تواند باری معادل 2430 کیلوگرم وزن را با خود حمل کند. شاید جالب باشد بدانید که کمپر مسافرتی هیوندای H350 موتوری با قدرت 17 اسب بخار دارد و با کمک 6 دنده و فولاد بسیار مستحکمی که در ساخت آن به کار رفته است می‌تواند جاده‌های مختلف را پشت سر بگذارد. علاوه بر قدرت قابل توجه، این ون از ابعاد و اندازه‌ای مناسب برخوردار است که در کاهش محدودیت‌های تردد بسیار مفید به نظر می‌رسد.

ون سفری وانا

یکی دیگر از ون‌های سفری که می‌تواند یکی از انواع خودروهای کمپر به شمار رود و گزینۀ مناسبی برای سفر با ون محسوب شود با نام ون وانا در بازار خودروی ایران به فروش می‌رسد. شاید جالب باشد بدانید که این خودروی محبوب و پرطرفدار اصالتی چینی دارد و در کشور چین با نام فوتون MPX-S CLASS شناخته می‌شود. در واقع قطعات مختلف این خودرو از کشور چین وارد ایران می‌شود و سپس در ایران مونتاژ شده و در بازار خودرو عرضه می‌شود. البته ناگفته نماند که ون وانا یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع ون مخصوصاً در کشور ایران به شمار می‌رود و نه تنها ماشینی مناسب برای سفر بلکه حتی به عنوان تاکسی‌های درون شهری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ون وانا با وجود ابعاد مناسبش برای 14 نفر سرنشین ظرفیت دارد. گیربکس این ماشین تا ۵ سطح سرعت را ساپورت می‌کند و دستی است. ون وانا قدرت حمل ۲۱۶۰ کیلوگرم بار را دارد و در بیشترین حالت با ۱۴۵ کیلومتر سرعت رانده می‌شود.

ون مسافرتی فوتون

یکی دیگر از انواع ون مسافرتی با نام ون فوتون در بازار خودرو شناخته می‌شود. این ون نیز در اصل ساخت کشور چین است اما در ایران توسط شرکت‌های خودروساز مونتاژ و عرضه می‌شود. اتاقک و ظاهر این ون بسیار به ون تویوتا هایس شبیه است. ون فوتون در دو نوع عرضه می‌شود. یک نوع آن برای 9 نفر سرنشین ظرفیت دارد و نوع دیگر آن برای 13 نفر. ون فوتون 5 دنده دارد و موتور آن 2.3 لیتری است. این ون محبوب و کاربردی علاوه بر موارد ذکر شده امکاناتی از قبیل سیستم ترمز ضد قفل به همراه تهویۀ مناسب به اضافۀ ایربگ و ترمز ABC-EBD را نیز دارد. البته ظاهر جمع و جور و بی‌نظیرش تردد در شهرهای مختلف را فراهم کرده است و برای سفر بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

ون غزال کمپر

اما یکی دیگر از انواع مختلف و قابل توجه ون‌های سفری که اتفاقاً در کشور عزیزمان ایران زمین مونتاژ و عرضه می‌شود و اصالتی روسی دارد با نام ون غزال شناخته می‌شود. ون غزال موتوری ۴ سیلندر دارد که با قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار می‌تواند جاده‌ها و خیابان‌های مختلف را پشت سر بگذارد و در بیشترین سرعت به اندازۀ ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت به پیش براند. گیربکس این ون پرطرفدار نیز ۵ سرعته  و دستی است. ون غزال می‌تواند باری معادل ۲۳۴۰ کیلوگرم وزن را بر پشت خود حمل کند. این ون محبوب از سیستم ترمز جلو دیسکی و سیستم ترمز عقب کاسه‌ی برخوردار است. ون غزال نیز ظاهری جمع و جور دارد و تقریباً می‌توان گفت در ابعاد یک خودروی شاسی بلند است و از مینی‌بوس کوچکتر است به همین دلیل به راحتی می‌تواند در خیابان‌های مختلف شهری و همچنین جاده‌های بین شهری عبور و مرور داشته باشد.

کمپر مسافرتی نارون

یکی دیگر از انواع ون‌هایی که در ایران زمین مونتاژ و عرضه می‌شود و اصالتی چینی دارد و البته کمتر به عنوان کمپر مسافرتی مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر به عنوان آمبولانس یا تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد با نام ون نارون شناخته می‌شود. البته از این ون نیز می‌توانید به عنوان یک خودرو کمپر استفاده کنید. این ون موتوری ۴ سیلندر دارد و از قدرتی معادل ۱۰۰ اسب بخار برخوردار است. امکانات این ون با توجه به این امر که بیشتر به عنوان آمبولانس استفاده می‌شود شامل مه شکن، شیشه بالابر برقی به همراه امکان تنظیم آن به صورت دستی، و صندلی‌های راحت خواهد شد. البته ون نارون تنها مختص به آمبولانس یا تاکسی نخواهد بود و امکان تبدیل به یک ون سفری بی‌نظیر را نیز خواهد داشت. چون کابین خودرو این امکان را فراهم می‌کند و برای طراحی داخلی محیط اتاقک آن نیز می‌توانید از ایده‌های خلاقانه استفاده کنید و با توجه به نیازی که دارید آن را آماده کنید.

سیبا، ون مسافرتی محبوب

یکی دیگر از ون‌هایی که به صورت مشترک توسط شرکت‌های خودروساز کشور چین و ایران زمین ساخته می‌شود و می‌تواند گزینۀ مناسبی برای سفر به شمار رود با نام سیبا ون شناخته می‌شود. این خودروی محبوب چینی که می‌تواند با اندکی ایده‌پردازی و خلاقیت به یکی از بهترین ون‌های سفری تبدیل شود برای 11 سرنشین ظرفیت دارد. شاید جالب باشد بدانید که موتور این ون میتسوبیشی است و به این ترتیب می‌توان گفت از قدرت خوبی برخوردار است. درهای سیبا ون کشویی هستند و ایربگ و ترمز ABS از تجهیزات قابل توجه آن به شمار می‌روند. البته امکاناتی از قبیل مه شکن جلو و عقب، به همراه شیشه بالابر برقی و پنل سیستم صوتی و تصویری نیز از دیگر تجهیزاتی است که در این ون به کار رفته. البته در هر صورت برای سفر با ون نیاز است که امکانات مورد نیاز خودتان را به خودرو اضافه کنید.

ون سفری دلیکا

یکی دیگر از ون‌های سفری که می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر با ون به شمار رود با نام ون دلیکا شناخته می‌شود. این ون اصالتی ژاپنی دارد و در کشور ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. این ون نیز برای استفاده‌های مختلفی از قبیل سفر یا به عنوان خودروی شخصی یا برای استفاده در مشاغل متفاوت مناسب به نظر می‌رسد. البته افراد یا شرکت‌هایی باید این خودرو را انتخاب کنند که به سرعت بالای ۸۰ کیلومتر نیازی نداشته باشند. چون متأسفانه این ون کارآمد در سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر با مشکل روبه‌رو می‌شود و صدای هشداردهنده‌ای از دیفرانسیل‌های آن بلند می‌شود. همچنین لازم است گفته شود که فاصلۀ بین محور جلو و عقب این ون نیز کم است، که می‌تواند دردسرساز شود. اما از جمله ویژگی‌های خوب و قابل توجه این ون باید به قابلیت چرخش ۱۶۰ درجه‌ای صندلی‌ها در ردیف دوم و سوم اشاره کرد. علاوه بر این، ون دلیکا سیستم ضد سرقت دارد که بسیار مفید و کارآمد به نظر می‌رسد. این ون منحصر به فرد گیربکس ۵ دنده‌ای دستی دارد.

ون ایویکو کمپر

یکی دیگر از ون‌های سفری که در ایتالیا ساخته می‌شود اما در ایران مونتاژ می‌شود و در بازار خودروی ایران نیز به فروش می‌رسد با نام ون ایویکو شناخته می‌شود. در کل شرکت ایتالیایی ایویکو بیشتر به ساخت خودروهای مناسب حمل و نقل عمومی و ماشین‌های سنگین می‌پردازد اما این ون بی‌نظیر نیز یکی از دستاوردهای قابل توجه این شرکت به شمار می‌رود. ون ایویکو موتوری 4 سیلندر و دوگانه‌سوز دارد. قدرت این ون در صورت استفاده از بنزین 90 اسب بخار و در صورت استفاده از گاز 93 اسب بخار خواهد بود. فرمان هیدرولیک، بالابر شیشه برقی،  سیستم تهویه، بخاری، سیستم GPS ، قابلیت تنظیم صندلی‌ها و ترمز ABS از جملۀ امکانات ون ایویکو هستند. اما اگر به یک سفر جذاب زمینی فکر می‌کنید می‌توانید تجهیزات مورد نیاز خودتان را به آن اضافه کنید و به این ترتیب آسایش را برای سفر ایجاد کنید.

ون مسافرتی تویوتا هایس

اگر در پی تجربه سفری هیجان انگیز با اعضای خانواده تان هستید، پیشنهاد ما ون مسافرتی تویوتا هایس است. این ون دارای ظرفیتی برای ۱۴ نفر است که می تواند به راحتی در دل جاده های کوهستانی و مسیرهای سعب العبور حرکت کند. مشخصات فنی این ون کاروان سفری به شرح زیر است:

  • موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۲۶۹۴ سی سی
  • حداکثر قدرت ۱۴۹ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
  • دیفرانسیل جلو و گیربکس ۵ دنده دستی
  • شتاب صفر تا صد ۱۷ ثانیه
  • سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ۱۱.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
  • ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای و ABS
  • فرمان هیدرولیک تلسکوپی و بشکن
  • شیشه برقی دارای محافظ

امکانات ون تویوتا هایس نیز شامل ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی حرفه ای به همراه بلندگو و رادیو، مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، تنظیم کننده عمودی صندلی و آینه های داخلی مجهز به ضد انعکاس نور می باشد.

ماشین ون مسافرتی بنز ویانو

برای مسافرت به مسیرهای سخت و صعب العبور، خرید ماشین ون مسافرتی بنز ویانو انتخابی ایده آل است. این کمپر با داشتن قابلیت هایی نظیر گیربکس ۵ دنده اتوماتیک، موتوری با حجم ۲۹۸۷ سی سی و ۶ سیلندر با ۲۴ سوپاپ می تواند قدرتی معادل ۳۸۰۰/۲۲۱ اسب بخار را به وجود آورد. سرعت ون مسافرتی مرسدس بنز ویانو تا ۲۰۱ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. مصرف سوخت آن هم ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد.

از جمله امکانات ون بنز ویانو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایربگ برای راننده، سرنشین و جانبی
  • دارای ترمز جلو و عقب دیسکی ABS، EBD و BAS
  • تهویه هوا به صورت کنترل اتوماتیک
  • صندلی با تنظیم دستی
  • شیشه های جلو برقی
  • برف پاک کن اتوماتیک
  • آینه های برقی و گرمکن برقی

ون مسافرتی بنز ویتو

یکی دیگر از ون های مسافرتی بنز که در ایران به فروش می رسد، مدل ویتو است. این ون گران قیمت از منظر سوخت و استهلاک بسیار با صرفه است. حجم موتور ون ویتو 2.2 لیتر است که قدرتی معاول 190 اسب بخار و 440 نیوتن متر گشتاور را پشتیبانی می کند. با این قدرت موتور و گشتاور در کنار استانداردهای یورو 6 می توانید سرعتی در حدود 200 کیلومتر بر ساعت را در کمال اطمینان تجربه کنید. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک G7 و مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۴ لیتر در صد کیلومتر نیز از دیگر قابلیت های این ون جذاب می باشد.

استفاده از سیستم افزایش نور و تمیزکننده چراغ های جلو، سیستم پیشرفته پخش موسیقی، هندزفری بلوتوث و کنترل صوتی، پخش DVD، تهویه هوای مطبوع، سیستم گرمایش و سرمایش، دوربین عقب، صفحه نمایشگر لمسی و به روزترین فناوری های ارتباطاتی برخی از امکانات ون بنز ویتو می باشند.

ون تفریحی ارث رومر XV-HD

ارث رومر نام یکی از کمپانی های سازنده انواع ون سفری است که در کالیفرنیا آمریکا واقع شده است. این شرکت که در حوزه محصولات و تجهیزات کمپر و گردشگری فعالیت می کند، از سال 1998 در عرصه ساخت ون های تفریحی شروع به کار نمود. همان طور که می دانید اغلب ون های ساخت آمریکا دارای تجهیزات و امکانات جالب توجهی هستند. به طوری که وقتی وارد ون ارث رومر XV-HD می شوید با یک سوئیت لوکس مواجه خواهید. شد. این ون دارای آشپزخانه، حمام، فضای نهارخوری قابل تنظیم، خوابگاه روی کابین و فضای ذخیره سازی در داخل و خارج کابین می باشد.

ون کمپر لکسانی EXTV

لکسانی یکی دیگر از کمپانی فعال در زمینه تولید ون و کمپرهای سفری است. این شرکت به عنوان اولین سازنده خودروهای لوکس و زرهی در دنیا شناخته می شود. با همین سبب ون کمپر لکسانی EXTV نیز دارای امکانات لوکسی مانند یخچال، تخت تاشو و یک آشپزخانه کوچک در قسمت انتهایی کابین می باشد. ون لیکسانی مشابه با مرسدس بنز اسپرینتر طراحی شده است و از جهات مختلفی به آن شباهت دارد. یکی از نکات قابل توجه این کمپر وجود قطعات یدکی آن در تمام کشورهای دنیاست. از این رو دیگر نگرانی بابت تعمیرات آن نخواهید داشت.

ون کمپر مرسدس بنز یونیماگ

مرسدس بنز یونیماگ یکی دیگر از ون های مسافرتی داخل ایران است که در کشور استرالیا تولید می شود. این ون کاروان سفری زیبا و همه فن حریف توسط شرکت ارث کروزر و تحت نظر کمپانی مرسدس طراحی و ساخته می شود. از جمله امکانات ون Unimog می توان به تخت، اجاق گاز، یخچال، حمام و سرویس بهداشتی و همچنین ماشین لباسشویی اشاره نمود.

ون مسافرتی مینی

شرکت خودروسازی مینی در سال ۲۰۱۳ سه ون مختلف و با امکانات رفاهی مناسب به بازار تجهیزات سفرهای جاده ای معرفی نمود. نام این ون ها عبارت است از: ون کوپر، کانتری من و کلوب ون.

هر یک از کمپرهای ساخت مینی دارای تجهیزاتی مانند اجاق گاز، یخچال، چادر پشت بام، صندلی نشیمن، چتر و … می باشند.

کمپر سانگ ‌یانگ

کمپر سفری سانگ یانگ یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر به مناطق کوهستانی، جنگلی و کویری است. سقف این ون قابلیت باز شدن دارد. به همین دلیل شب هنگام می توانید آن را باز نموده و از آسمان شبانه و رویایی لذت ببرید. در کنار این موارد طراحی راحت و مناسب داخل کابین به همراه امکانات متعددی نظیر تخت خواب، میز نهارخوری، مخزن آب، سرویس بهداشتی، صندلی های تاشو و همچنین تجهیزات کامل آشپزخانه کمپر سانگ یانگ را به یکی از بهترین ون های سفری تبدیل نموده است.

ون فولکس واگن گرند کالیفرنیا

ون مسافرتی فولکس واگن کالیفرنیا دارای دو مدل ون معمولی و گرند می باشد. البته مدل گرند آن از مدل معمولی بزرگتر و جادارتر است. از جمله امکانات ون فولکس واگن گرند کالیفرنیا می توان به تخت دونفره، فضا خواب کودک، یخچال فریزر، حمام و دستشویی داخلی با مخزن آب ۱۱۰ لیتری، سینک فولاد ضدزنگ، اجاق گاز دو شعله، منبع انرژی های مختلف و صندلی های گردان اشاره نمود.

ون تفریحی ریکان انوی

ون تفریحی ریکان انوی را می توان یکی از مدل های مقرون به صرفه و کم هزینه میان انواع ون های سفری دانست. این کمپر دارای قیمتی معادل ۲۸۰۰۰ دلار می باشد. که با توجه به امکانات آن نظیر چادر سقفی پاپ آپ، سه پنجره زیپ دار بزرگ، تخت بزرگ جهت خوابیدن چهار نفر و … قیمتی مناسب و کاربردی است.

کمپر وی‌فرر رم پرومستر

رم پرومستر دارای دو مدل کمپر وی‌فرر است که از منظر ابعاد و برخی امکانات داخلی با یک دیگر متفاوت هستند. این کمپرها مناسب ترین انتخاب برای افرادی است که قصد تبدیل وانت به ون تفریحی را دارند.

مدل معمولی کمپر Wayfarer دارای امکاناتی همچون پنل های عیق با دوام دیواری و کف، میز تاشو، جعبه های کمپینگ و متکا است. مدل بزرگ تر آن نیز امکانات بیشتری مانند پنل های دیواری و سقفی، قفسه های محیطی، آشپزخانه، تخت، پنجره انتهایی و پنل های کشویی دارد.

ون تفریحی XD Basecamp

شرکت نیسان در سال 2017 یکی از بهترین ون های تفریحی برای سفر در مناطق روستایی را رونمایی نمود. این ون که با نام XD Basecamp شناخته می شود، اولین بار در نمایشگاه اکسپو اورلند وست به نمایش عموم در آمد. برخورداری از امکاناتی نظیر مخزن سوخت، مخزن آب، یخچال، فریزر قابل حمل و چادر تاشوی روی سقف، XD Basecamp را به انتخابی ایده آل برای مسافرت های روستایی تبدیل نموده است.

ون تفریحی نیسان تایتان سورف کمپ

یکی دیگر از ون های تفریحی که شرکت نیسان طراحی نموده است، ون تایتان سورف کمپ می باشد. ون مسافرتی Surfcamp امکاناتی مانند تخته مخصوص اسکی روی آب، تجهیزات ماهیگیری، دوش حمام خورشیدی، پکیج افزایش ارتفاع سیستم تعلیق، لاستیک های آفرود و چادر روی سقف دارد.

با انواع کمپرها آشنا شوید!

کمپرها دارای مدل های مختلفی هستند. در این بخش از مقاله به معرفی کمپرهای موتور هوم، کمپرهای کِشنده، کمپرهای وانتی و کمپرون ها می پردازیم.

کمپر‌های موتور هوم

اولین مدل از کمپرها که قصد معرفی آن را داریم، کمپر موتور هوم (Motorhome) است. البته برخی آن را به نام RV نیز می شناسند. این وسیله نقلیه در واقع ون یا مینی اتوبوسی است که تجهیزات داخلی و شاسی های آن تغییر یافته و تبدیل به کاروانی با امکانات یک زندگی ساده شده است. کمپر هوم موتور را می توان یک خانه متحرک دانست که در هر جاده و سفری شما را همراهی می کند.

کمپرهای موتور هوم معمولا گران قیمت بوده و هزینه های زیادی در بر دارد. برخی از مدل های لوکس آن نیز مجهز به یک خودرو معمولی نیز می باشند. به طوری که هر زمان احساس نیاز کردید، می توان کمپر را پارک نموده و با ماشین معمولی آن به مسیر ادامه دهید. سوخت این خودروها معمولا از بنزین یا گازوئیل تامین می شود. اما برخی از مدل های جدید آن مجهز به سیستم سوخت هیبریدی و برقی هم هستند.

کمپر‌های کِشنده

نوع دیگری از کمپرها به صورت یک اتاقک کاروان جداگانه هستند که برای حرکت به خودرو متصل می شوند. این مدل که به کمپر کِشنده معروف است، دارای دو سبک معمولی و Fifth-wheel trailer می باشد. در مدل معمولی کمپر تریلر مستقیم به خودرو وصل شده اما در مدل Fifth-wheel trailer از یک کِشنده برای حرکت و اتصال کاروان به ماشین استفاده می شود. در این حالت بخشی از وزن کمپر به روی کِشنده بوده و ماشین فشار کمتری را تحمل می کند. لازم به ذکر است که کمپرهای تریلر از منظر چرخ دار شدن، در دو مدل تک محور و دو محور وجود دارند.

برق مورد نیاز در کمپر کشنده توسط دینام ماشین تامین می گردد. به طوری که باتری اتاقک در طول حرکت خودرو توسط دینام شارژ شده و در زمان استراحت برق مورد نیاز برای روشنایی و پخت و پز را تامین خواهد نمود. البته اجاق گازهای این کمپرها را می توان از نوع کپسول گازی یا برقی تهیه نمود.

یکی از ایرادات بزرگ در کمپرهای تریلی تحمیل هزینه های زیاد جهت تهیه خود کمپر و ماشین شاسی بلند و قدرتمند می باشد. از این رو اولین قانون در سفرهای جاده ای برای کاهش هزینه ها را زیر سوال می برد.

کمپر‌های وانتی

کمپرهای وانتی در واقع اتاقک هایی از جنس چوب، فلز و فایبرگلاس هستند که بر روی قسمت باری خودروهای دو کابین نصب می شوند. از این رو آن ها را تراک کمپر وانتی و کامیونتی نیز می نامند. برخی از مدل های این کمپر قابلیت جدا شونده داشته و می توان به هنگام سفر آن را روی بار ماشین قرار داد. تراک کمپر وانتی مناسب افرادی است که علاقمند به سفرهای کوهستانی و جنگلی هستند.

برای خرید یک کمپر کامیونتی بر اساس نوع امکانات و ابعاد آن قیمت های مختلفی باید بپردازید. اما به طور کلی می توان گفت کف قیمتی آن از ۷۰ میلیون شروع خواهد شد.

کمپرون ها

کمپرون در واقع نوعی ون است که فضای داخلی آن مشابه خانه می باشد. این مدل کمپرها در حقیقت نوعی از از هوم موتور هستند که در ایران به وفور یافت می شوند. جالب است بدانید اغلب این مدل ها که ایران می بینید ون های قدیمی هستند که در کارگاه ها تبدیل به کمپرون شده اند. البته مدل های کارخانه ای آن که توسط شرکت های بنز، هیوندا، سانگ یانگ، نیسان، فولوکس و … نیز در بازار وجود دارند که از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. از این رو اغلب افراد ماشین های قدیمیشان نظیر فولوکس واگن، تویوتا هایس، غزال های روسی، دلیکا و … را در کارگاه به کمپر ون تبدیل می کنند.

ساخت ون مسافرتی به چه صورت است؟

اگر قصد دارید خودرو قدیمی خود را به یک ون مسافرتی از نوع کمپرون یا کمپر تریلر تبدیل کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه شوید:

تبدیل ون غزال به کمپر

ون غزال یک خودرو دارای ظرفیت ۱۱ سرنشین است که بسیاری از ایرانیان علاقمند به سفر، آن را تبدیل به کمپرون مسافرتی می کنند. برای این کار تنها کافی است صندلی های غزال را برداشته و فضای داخلی آن را مجهز به وسایل مورد نیاز برای یک زندگی ساده در دل طبیعت نمایید. جهت نصب تجهیزات کمپر دورن ون غزال می توانید اجاق گاز، یخچال، صندلی تاشو، چادر روی سقف و … را به آن اضافه نمایید. حال زمان رفتن به سفری هیجان انگیز با کمپرون غزال جدیدتان است.

تبدیل مینی بوس به کمپر

روش کار در تبدیل مینی بوس به کمپر نیز مانند حالت قبلی است و تنها باید صندلی های داخلی را بردارید. سپس امکانات مورد نظرتان اعم از تجهیزات آشپزخانه، اتاق خواب و نشیمن را به آن اضافه کنید. البته هنگام تبدیل مینی بوس به کمپر در واقع نوع کاربری خودرو تغییر خواهد یافت. این امر از منظر قانونی مشکل دار است و اگر پلیس مینی بوس کمپرون شما را بگیرد، امکان متوقف ساختن آن وجود دارد. هر چند عده ای بر این باورند که اگر ظاهر بیرونی خودرو تغییری نداشته باشد، پلیس سخت نخواهد گرفت.

تبدیل ون به کمپر

جهت تبدیل ون به کمپر نیز مراحل مطابق دو مورد قبلی است. برای این کار باید هر چه صندلی در قسمت پشتی ون دارید، بیرون آورده و تجهیزات مورد نیاز برای یک خانه متحرک کوچک را درون آن جای دهی نمایید.

ساخت کمپر چقدر زمان می‌برد؟

برای این که بتوانید یک کمپر برای خود دست و پا کنید باید صبر زیادی پیشه کنید. کمترین زمان ۲ هفته به طول خواهد انجامید. در برخی مواقع نیز ممکن است یک ماه برای آماده سازی کامل کمپرون زمان نیاز باشد. به طور کلی امکانات و تجهیزات داخلی ای که برای نصب انتخاب می کنید، عامل اصلی تعیین زمان آماده سازی کمپر می باشد.

امکانات رفاهی یک کمپر چقدر است؟

انتخاب امکانات رفاهی داخل کمپر کاملا بستگی به خود شما دارد. برای این که بتوانید مناسب ترین وسایل و تجهیزات را تهیه کنید، بهتر است خود را در یک سفر چند روزه تصور نمایید. چه نیازها و خواسته هایی دارید؟ همین نیازها و خواسته ها، تجهیزات لازم را برای داخل کمپر تعیین می کنند.

به طور کلی بهتر است امکاناتی مانند اجاق گاز، یخچال، سیستم تهویه، تخت خواب یا چادر روی سقف به همراه تشک و متکا و صندلی تاشو را در کمپر نصب کنید. حال اگر فضای بیشتری داشته و می خواهید کمپرون لوکس تری طراحی نمایید، می توان آن را به سرویس بهداشتی شامل حمام و دستشویی، سیستم صوتی و حتی وسایل گرمایش و سرمایش نیز تجهیز نمود.

تهیه کمپر چقدر هزینه بر می دارد؟

عوامل زیادی بر هزینه های تهیه و ساخت کمپر تاثیر می گذارند. به طور مثال جنس مورد استفاده در ساخت اتاقک کمپر و امکاناتی که در آن نصب می کنید، می توانند قیمت نهایی تهیه ون مسافرتی را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی باید هزینه ای در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون را به عنوان پایه قیمتی در نظر بگیرید. البته مدل ماشین نیز می تواند هزینه های را افزایش یا کاهش دهد.

برق و گاز کمپر‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

انرژی برق یکی از نیازهای اصلی در ساخت کمپر می باشد. در واقع برای ماندن در دل طبیعت باید بتوانید نور و روشنایی مورد نیازتان را تامین کنید. از این رو اغلب کمپرها دارای باتری های اضافه علاوه بر باتری اصلی ماشین هستند. این باتری ها به دینام خودرو متصل بوده و هنگام حرکت در جاده ها شارژ می شوند. در نتیجه هنگام اسکان و استراحت برق و روشنایی لازم را برای شما فراهم می آورند.

گاز نیز یکی دیگر از نیازها اصلی در ون های سفری است. کپسول های گاز انتخاب مناسبی برای تامین این نیروست. این کپسول ها به راحتی به اجاق گاز و سیستم گرمایش ون متصل شده و نیاز شما را برطرف خواهند ساخت.

آیا کمپر‌ها فاضلابشان را در طبیعت می‌ریزند؟

همان طور که می دانید آب مایه حیات است. نبود آب کافی در کمپر می تواند مشکلات عدیده ای در طول سفر ایجاد کند. به همین سبب اغلب ون ها دارای مخازنی برای ذخیره آب هستند که معمولا به کمک پمپ از چشمه ها و یا آب شهری پر می شوند. اما تخلیه آب فاضلابی که برای روشویی و سرویس بهداشتی به کار می رود، مسئله دیگری است. جهت حفظ محیط زیست نباید این فاضلاب را در دل طبیعت رها نمود. از این رو مخازن دیگری برای ذخیره آب فاضلاب در کمپر نصب می شود، که هنگام ورود به شهرها می توان آن را درون چاه فاضلاب تخلیه نمود.

امنیت کمپر‌ها چقدر است؟

ون های سفری و کمپرها در واقع خانه دوم افراد به شمار می آیند. از این رو وسایل ارزشمند و قیمتی زیادی در آن ها پیدا می شود که سارقان را برای دزدی تحریک می کند. بنابراین برای حفظ امنیت در این خودروها بهتر است از دزدگیرهای حرفه ای، ردیاب ماشین و در و پنجره های محکم استفاده کنید.

آیا امکان سفر با کمپر به کشورهای خارجی هم وجود دارد؟

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، باید بدانید که کمپرون های ساخته شده در کارگاه ها اجازه خروج از مرزها را ندارند. به همین سبب بهترین انتخاب برای سفرهای برون مرزی با ون، کمپرهایی است که ساخت کارخانه می باشد. در کنار این ها می توان از کمپرهای کِشنده استاندارد نیز کمک گرفت.

آیا راندن کمپر‌ها مشکل قانونی دارد؟

اگر تا اینجا با ما همراه بوده و می خواهید تجربه سفر با کمپرها را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از قوانین وضع شده برای این خودروها اطلاع یابید. ون می تواند به صورت کمپر کِشنده و کمپر موتورهوم باشد. قوانین کمپر در ایران برای هر یک از این مدل ها متفاوت است. در واقع اگر برای سفرتان کمپر کِشنده را انتخاب نمودید باید بدانید که مشکل قانونی آنچنانی بر سر راهتان نیست. تنها لازم است از علائم اخباری و اخطاری مانند چراغ دنده عقب، چراغ راهنما، چراغ ترمز استفاده نمایید. ضمن این که جهت اتصال کمپر به خودرو باید از وسائل ایمن بهره بگیرید. تهیه بیمه مناسب هم یکی از الزامات سفر با این مدل ون های سفری می باشد.

شرایط برای کمپرهای موتورهوم اما متفاوت است. در چنین ون هایی علاوه بر رعایت اصول فنی و ظاهری جهت تردد در جاده های کشور، قوانین دیگری هم وجود دارد. مهمترین قانون برای سفر با این خودروها تطابق کاربری ذکر شده در کارت ماشین با نوع کمپر می باشد. در واقع اگر خودرو شما از ابتدا برای کاربری دیگری نظیر سواری، باری و … تولید شده است. اجازه تغییر کاربری آن را به صورت شخصی ندارید. بلکه برای این کار باید از مراجع قضایی اجازه قانونی دریافت کنید. لازم می دانیم بگوییم که کسب اجازه تغییر کاربری کاری نسبتا سخت و گاها غیر ممکن است. به همین سبب پیشنهاد ما خرید ون هایی است که از ابتدا برای کمپر کاربری گرفته اند.

سخن آخر

ون‌های سفری یا خودروهای کمپر می‌توانند سفرهای طولانی مدت و پرماجرایی را رقم بزنند. شاید حتی بتوان گفت در چنین سفرهایی که با فراغ خاطر همراه است و انواع و اقسام محدودیت‌ها را از بین برده است امکان شکل‌گرفتن سفرنامه‌های خواندنی و ناب نیز بیشتر خواهد بود. روزهایی را تصور کنید که می‌توانید در هر نقطه از کرۀ زمین که دلخواه شما است باشید و انتخاب مقصد بعدی نیز فقط و فقط به شما بستگی دارد چون این شما هستید که پشت فرمان نشسته‌اید و در ضمن تمام امکانات لازم برای استراحت و تجدید قوا را هم همراه خود دارید. در این شرایط تنها به یک ردیاب ماشین سنگین نیاز خواهید داشت که موقعیت دقیق شما را روی نقشه نشان دهد و هرگونه نگرانی در مورد مکان‌یابی را به طور کامل از بین ببرد. شما در مورد ون‌ها و مخصوصاً سفر با ون چه نظری دارید؟ پایین همین صفحه در قسمت کامنت نظرتان را بنویسید.

منبع : پارس کمپر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.