از دورهمی دوست‌داران اتو کمپینگ چه خبر؟

شاهکار مرسدس بنز لوکس ترین کاروان دنیا
1401-12-25

از دورهمی دوست‌داران اتو کمپینگ چه خبر؟

بازدیدها: 346

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تهران در روزهای انتهایی ماه مهر میزبان دوستداران اتوکمپینگ و سفر با خودرو‌های کاروانی بود. این گردهمایی که با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی و کلوپ ملی کمپینگ و کاروان‌ها صورت گرفت، در تاریخ ۲۸ ام و ۲۹ ام مهرماه در حاشیه دریاچه چیتگر تهران برگزار شد.

بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۹ صبح چهارشنبه تا ۱۷ عصر پنجشنبه حوالی دریاچه چیتگر بود.

فعالیت‌ها و گردهمایی‌های کمپینگ تهران

سال گذشته نیز کانون جهانگردی در دو نقطه از شهر تهران نخستین گردهمایی کمپینگ با محوریت سفر با خودروهای کاروان را برگزار کرد. باتوجه به افزایش تعداد این نوع سفرها و تمایل مردم به خرید خودروهای سافاری، کمپینگ و کاروان‌ها، به نظر می‌رسد برگزاری این گردهمایی‌ها گام‌های موثری در توسعه‌ی گردشگری اکوتوریسم داشته باشد.

نمایشگاه کمپر

به نقل از اطلاعیه سازمان میراث فرهنگی هدف از این گردهمایی به نمایش گذاشتن وسیله‌های نقلیه به عنوان عناصری تاثیرگذار در گسترش و رونق گردشگری به خصوص اکوتوریسم یا بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در دوران کرونا است.

طبق گفته‌ مدیر روابط عمومی شرکت عمرانی کارکنان شهرداری استان تهران، خانم الهه خانی در مصاحبه با خبرگزاری برنا حدود ۲۰۰ کاروان تجهیز شده مخصوص کمپینگ و کاروانینگ در این نمایشگاه در معرض دید عمومی قرار گرفت. بازدید از این نمایشگاه برای همه‌ی مردم آزاد بود.

چیتگر تهران

با گسترش کرونا و تغییر آداب زندگی، سفر و گردشگری مردمی نیز تغییرات زیادی پیدا کرد. افراد سفرهای کوتاه با وسیله نقلیه شخصی را به سفر به ناوگان حمل نقل عمومی مثل قطار و اتوبوس ترجیح دادند.

همین باعث شد تا دوباره سفر با وسیله نقلیه بزرگ و مناسب سفر یا کاروان‌های سفری شدت بگیرد. این گردهمایی هم با همین هدف برای تشویق و اطلاع مردم از فرصت های گردشگری با خودروهای کمپر شکل گرفت.

دیدنی های کمپرها

امسال، حال گردشگری خوب است!

با کنترل چرخه همه‌گیری ویروس کرونا و دسترسی عمومی به واکسن، شدت محدودیت‌های جابه‌جایی بین شهرها و استان‌ها کاهش پیدا کرد. از طرفی با پایان فصل گرم و شروع فصل پاییز سفرهای جاده‌ای بین دوستداران طبیعت رونق گرفته که در مجموع باعث رشد سفرهای درون استانی شده است.

جشنواره سفر و کمپینگ در تهران

همزمان با همین گردهمایی خودروهای کاروانی در چیتگر تهران، از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ ام مهرماه نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان چهارمین جشنواره سفر، کمپینگ، اتوکمپینگ، تجهیزات و صنایع وابسته است که می‌تواند برای علاقه‌مندان این حیطه موثر واقع شود و مقدمه‌ای برای تجربه این مدل از سفرها در ایران باشد.

نمایشگاه کمپر

برگزارکننده امسال نمایشگاه و جنشواه بین‌المللی آفرود، کمپینگ و اتوکمپینگ، ماجراجویی و صنایع و تجهیزات وابسته۱۴۰۰ شرکت خورشید و برند زیر مجموعه‌ی آن Ocafair است.

مدیرعامل شرکت خورشید در مصاحبه با تابناک خبر از حضور همه تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات آبی، زمینی و هوایی خبر داد. او یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه را فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه درست کمپینگ به مردم دانست.

چرا که هرساله تعداد زیادی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و تجهیزات کافی جانشان را در طبیعت به خطر میندازند.

تابستان ۱۴۰۰ و اولین رالی گردشگری کمپرها

در مردادماه تابستان ۱۴۰۰ هم اولین رالی گردشگری کمپر‌ها از محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری در تهران آغاز به کار کرد. این مراسم سه روزه با همکاری وزارت میراث فرهنگی و کانون جهانگردی با حضور بیش‌تر از ۴۰ دستگاه خودروی کمپر و کاروان انجام شد.

شرکت‌کنندگان این رالی از سراسر استان‌های کشور دور هم جمع شدند تا پس از عبور از مسیر مسابقه در قزوین به رقابت خود پایان دهند.

برگزیدگان این مسابقه بر اساس امتیاز ثبت شده در ایستگاه کنترل، نحوه عملکرد در طی مسیر، مهارت نقشه‌خوانی شرکت‌کنندگان، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و کنترل خودرو انتخاب شدند و به آنان جوایزی به رسم یادبود اولین رالی گردشگری ایران اهدا شد.

نمایشگاه های گردشگری

در بخش دوم این مسابقه شرکت‌کنندگان از قزوین به سمت رودبار حرکت کردند و به مدت دو روز در قالب کمپ در محوطه دریاچه خلشکوه مستقر شدند. در این مدت علاوه‌بر حضور در طبیعت به پاکسازی منطقه و جمع‌آوری پسماندهای رها شده در محیط زیست پرداختند.

مدیرعامل کانون اتومبیل‌رانی، حسین اربابی در حاشیه‌ی برگزاری این رالی از ورود و حمایت پلیس راهور ناجا و ایجاد گروه‌های منسجم کمپر و تاسیس باشگاه‌های کمپینگ خبر داد و به مشکلات سابق کمپر‌ها برای تردد شهری و جاده‌ای اشاره کرد.

او همچنین از ایجاد برنامه‌هایی برای کاهش این مشکلات از جمله طرح‌ پاکداشت طبیعت (جلوگیری از تلنبار زباله در طبیعت)، برگزاری دوره‌های آموزشی نقشه خوانی و کمپینگ خبر داد.

نمایشگاه های گردشگری

چرا کمپینگ گزینه‌ به صرفه‌ای است؟

این جنس سفر به دلایل مختلفی برای خانواده‌ها مناسب است.

ارزان و اقتصادی، دوستدار خانواده

کمپینگ برای دو دسته از افراد گزینه خیلی مناسبی محسوب می‌شود: اول آن دسته از افرادی که سفرهای کوتاه اطراف شهر با هزینه‌ کمتر همراه با طبیعت‌گردی را در اولویت‌هایشان قرار می‌دهند، دوم افرادی که سفر را جزئی از زندگی روزمره خودشان می‌دانند!

کم نیستند افرادی که سفرنامه‌ هایشان را هر روزه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم، کسانی که سفر می‌کنند تا زندگی کنند.

خودروهای کاروان با داشتن فضایی بیشتر از خودرهای شهری معمول، انتخاب اکثر کمپرها و خانواده‌های پرجمعیت است.

نمایشگاه های گردشگری

ایران کشور چهار فصل: همیشه در سفر

یکی از نکات مناسب بودن سفر با کمپر در ایران موقعیت خاص آب‌وهوایی یا به اصلاح چهار فصل بودن آن است. با سفر از یک استان به استانی دیگر نه تنها گویش، فرهنگ بلکه آب‌وهوایی متفاوت را تجربه خواهید کرد. همین مسئله باعث شده سفر در هر فصلی امکان‌پذیر باشد و مشکلی برای کمپینگ وجود نداشته باشد.

برای انتخاب مقصد مناسب چادرزدن با پیگیری اخبار و نکات مربوطه هر منطقه، ایمنی مسیر و محل اتراق را اطمینان پیدا کنید. برای شناخت بیشتر نقاط مناسب طبیعت‌گردی نیز می‌توانید به لیست بهترین نقاط ایران برای کمپینگ مجله علی بابا سر بزنید.

چندی پیش نیز با ارائه طرح جامع گردشگری، احداث کمپینگ‌ها و مسیرهای طبیعت‌گردی برای مسافران در اولویت قرار گرفت.

در همین رابطه معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اردبیل در مصاحبه‌ای به خبرگزاری تسنیم گفت: مجوزهای لازم برای احداث کمپینگ و چادر در ارتفاعات بالای سه هزار متر صادر می‌شود. او هدف از این تصمیم را رونق گردشگری زمستانی در منطقه شمال غربی کشور و جذب کوهنوردان و طبیعت‌گردان دانست.

نمایشگاه کمپر

غیرقابل قیاس بودن تجربه گردش در طبیعت با اقامت در هتل پنچ ستاره

بازگشت به طبیعت و انجام امور روزمره به شکلی کاملا متفاوت، درست شبیه به اجداد گذشته‌مان نه تنها شما را از دغدغه‌های فکری زندگی شهری رها می‌کند، بلکه تبدیل به تجربه‌ای تکرارنشدنی در زندگی‌تان خواهد شد.

نقاط بکر و اعجاب انگیزی در پهنه وسیع کشورمان وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک‌بار به تماشای آن‌ها بروید. در همین باره بخش ایرانگردی مجله علی بابا مطالبی در مورد جاهای دیدنی ایران تهیه کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

کمپرها کلوپ دار شدند!

کلوپ کمپینگ و کاروانینگ ایران سال گذشته در فضای کاخ نیاوران فعالیت رسمی خودش را زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شروع کرد. این کلوپ با حضور بیش از ۵۰ خودروی کاروان یا کمپر شروع به فعالیت کرد تا به امروز این تعداد دو برابر شده است.

تشکیل این کلوپ علاوه‌بر اطلاع رسانی مسیرهای کمپینگ برای تازه‌کاران باعث توسعه این نوع از گردشگری و ایجاد گروه‌های کمپینگ شد که باعث کاهش خطرهای سفر در طبیعت برای گردشگران خواهد بود.

نمایشگاه کمپر

چند توصیه برای شروع طبیعت گردی

با وجود فراهم شدن بسترهای گردشگری در طبیعت، این مسئله را در نظر بگیرید که سفر به نقاط دوردست و تازه نیازمند داشتن اطلاعات کافی از منطقه و در نظر گرفتن تجهیزات لازم برای شرایط پیش رو است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مسیرهای کوتاه و نزدیک به شهر محل سکونتتان شروع کنید و برای سفر به مناطق صعب‌العبور و خاص از کمک یک همراه خبره یا تورهای گردشگری استفاده کنید.

طبیعت را دوست خود بدانید

در طی سفر به طبیعت احتمال این وجود دارد که با حیوانات بومی منطقه روبه‌رو شوید. توصیه می‌کنیم از اذیت و ترساندن حیوانات بومی پرهیز کنید و آن‌ها را زندانی نکنید. چون جدای از به خطر افتادن گونه‌های درحال انقراض در حیطه کاری محیط‌بانان اختلال ایجاد می‌کنید که می‌تواند با جریمه همراه باشد.

نمایشگاه کمپر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین محیط‌زیست درباره افزایش طبیعت‌گردی بین عموم مردم، مسئله حفظ محیط طبیعی و پاکسازی آن است. بهتر است تا در طول سفر مدیریت تفکیک زباله را در برنامه‌های اصلی خود بگنجانید و در صورت امکان به پاکسازی محیط اتراق و کمپ انتخابی‌تان بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.