خودرو پژو 405 GL دنده ای سال 1995

خودرو تویوتا Landcruiser GXR اتوماتیک سال 2013
خودرو تویوتا Landcruiser GXR اتوماتیک سال 2013
1400-12-20
خودرو کیا Pride هاچ بک دنده ای سال 1987
خودرو کیا Pride هاچ بک دنده ای سال 1987
1400-12-20
نمایش همه

خودرو پژو 405 GL دنده ای سال 1995

بازدیدها: 11

معرفی

پژو 405 در کشورمان آن‌قدر شناخته شده است که کمتر نیازی به معرفی خواهد داشت. پژو 405 با همه‌ی ویژگی­‌های خود، قریب به سه دهه است که مهمان جاده‌­های ماست. خودرویی با طراحی ظاهری ساده، متناسب، زیبا و به دور از هرگونه اغراق و شلوغی که هویت خود را به صورت صادقانه‌ای به بیننده معرفی می­‌کند و البته برای ما ایران­ی‌ها تبدیل به یک آشنای قدیمی شده است. طراحی 405 نیز توسط پینین فارینا صورت گرفت و البته یکی از دلایل موفقیت زیاد 405 در کنار ویژگی­‌های فنی مطلوب، همین چهره‌ی ظاهری آن بود. در فضای کابین نیز با یک فضای راحت و خانوادگی مواجه هستیم که هنوز هم در برابر استانداردهای امروزی مطلوب به نظر می­‌رسد. پژو 405 از اواخر دهه‌ی 60 شمسی با مدل GL گام به کشورمان گذاشت تا بدین ترتیب تبدیل به یکی از مهره‌­های اصلی صنعت خودرو کشورمان شود. نمونه‌های اولیه 405 واردشده به کشورمان از نوع اتاق قبل فیس‌لیفت (دهه هشتاد) تیپ GL با پیشرانه‌ی XU5 به حجم 1580 سی‌سی و 91 اسب بخار قدرت بودند. این مدل‌ها فاقد هرگونه امکانات اولیه نظیر فرمان هیدرولیک، کولر، رادیوپخش و شیشه‌بالابر برقی بودند و البته مجموعه داشبورد آن‌ها کاملا متفاوت از 405 فعلی بود که زیبایی خاص خود را داشت. سپس اتاق فیس‌لیفت دهه نودی با همین مشخصات وارد شد و پس‌ازمدتی مدل GLX با پیشرانه‌ی XU9 معروف به پژو 2000 جایگزین GL شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد تا بدین‌ترتیب میخ پژو در بازار ایران کوبیده شود. هم اکنون نمونه­‌های سالم اندکی از 405­های GL در کشورمان باقی مانده که خرید یکی از آن­‌ها می­‌تواند تجربه­‌ای جالب و متفاوت باشد؛ البته اگر بتوانید با فقدان تجهیزات و بازار فروش ضعیف آن کنار بیایید.

مقدمه

موفقیت بی حد و حصر 405 موجب شد تا این کمپانی فرانسوی تصور کند که حالا در صورت ورود به بازارهای ایالات متحده آمریکا می‌تواند جایگاهی را که خودروهای ژاپنی برای مدتی در دست داشتند، از آن‌ها بگیرد اما متاسفانه این تفکر خیالی بیش نبود و پژو 405 آخرین خودروی پژو لقب گرفت که در آمریکا به فروش رسید و این کمپانی بازار آمریکا را برای همیشه فراموش کرد.

این خودرو نهایتاً در سال 1370 به بازارهای داخلی کشور وارد شد. اولین مدل معرفی‌شده از پژو در داخل GL 1600 بود و با فاصله‌ی یک سال مدل GLX 1600 هم با امکانات و تجهیزات بیشتر به معرفی رسید. در سال 1372 همزمان با فیس‌لیفت خودرو در بازارهای جهانی، مدل‌های داخلی هم این تغییرات را در خود جای دادند. همچنین در سال 1374 پیشرانه‌ی تازه‌ای بر روی این مدل به همراه گیربکس اتوماتیک به تولید رسید، اما گیربکس اتوماتیک بر روی این مدل دوام چندانی نیاورد و یک سال بعد گیربکس دستی بار دیگر جای آن را گرفت.

طراحی خودرو

 

 

طراحی پژو 405 از همان ابتدا نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرد. این خودرو در حقیقت توسط شرکت ایتالیایی Pininfarina طراحی شده که کارنامه‌ی بسیار درخشانی در زمینه‌ی طراحی خودرو دارد. همزمان با طراحی این مدل، آلفارومئو 164 هم توسط شرکت Pininfarina طراحی شد و به همین خاطر، از نظر ظاهری، پژو 405 شباهت زیادی به آلفارومئو 164 دارد.

 

کابین پژو 405 هم یکی از نقاط قوت آن بود. طراحی کابین در عین سادگی، فضای زیادی را در اختیار سرنشیان خود قرار می‌داد و از همین نظر، پژو 405 به یک خودروی خانوادگی ایده‌آل تبدیل شده بود. کیفیت مواد و پوشش‌های داخلی علی‌رغم استفاده از پلاستیک در سطح بسیار خوبی قرار داشت.

سطح تجهیزات پژو 405 در کشورهای مختلف بسیار متنوع بود. در داخل کشور اما این مدل در ابتدا در قالب دو تریم GL و GLX عرضه شد و بعدها مدل GL به طور کامل متوقف و تریم GLX جای آن را گرفت. پس از گذشت مدتی از عرضه‌ی تریم GLX، شرکت خودروسازی ایران خودرو با فیس‌لیفتی تازه تریم SLX را معرفی کرد که از پیشرانه و ظاهر متفاوتی در مقایسه با مدل GLX برخوردار بود. در این بین، پژو GL از کمترین سطح امکانات و تجهیزات برخوردار بود.

عملکرد و پیشرانه‌ی خودرو

پژو 405 GL در ابتدای عرضه‌ی خود با نام GL 1600 هم شناخته می‌شد که در واقع به نوع پیشرانه‌ی این خودرو اشاره داشت. پیشرانه‌ی اولیه استفاده شده در این مدل در واقع همان پیشرانه‌ی 1.6 لیتری (جابه‌جایی 1580 سی سی) سری PSA XU با کد XU5 2C بود که بر روی خودروهای دیگری از جمله پژو 309 و سیتروئن BX هم استفاده شده بود. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر توان 67 کیلووات (91 اسب بخار) را داشت. مدتی بعد از عرضه‌ی خودرو، پیشرانه‌ی تازه‌ای بر روی این مدل مورد استفاده قرار گرفت که پیشرانه‌ی 1.9 لیتری (1905 سی سی) همان سری PSA XU اما این بار با کد XU9 2C بود. این پیشرانه‌ی تازه با قدرت و گشتاوری کمتری بر روی مدل‌های پژو 305 و پژو 309 هم قرار گرفته است. پیشرانه‌ی جدید پژو 405 توانایی تولید حداکثر توانی معادل 80 کیلووات (108 اسب بخار) را داشت.

یکی از مشکلات این پیشرانه‌ی تازه، مصرف سوخت بالای آن بود به همین خاطر شرکت خودروسازی ایران خودرو تصمیم گرفت تا از سال 1381 پیشرانه‌ی تازه‌ای با جابه‌جایی 1.8 لیتر (1761 سی سی) را جایگزین آن کند. این پیشرانه که در واقع باز هم از همان سری PSA XU بود در ابتدا با کد XU7 JP / LFZ شناخته می‌شد و توانایی تولید حداکثر توان 74 کیلووات (100 اسب بخار) را داشت. در حال حاضر این پیشرانه بر روی خودروهای مختلف ایران خودرو از جمله سمند LX و پژو پارس با نام «پیشرانه‌ی L3» همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

پژو 405 GL با ورود خود با بازار داخلی روندی را شروع کرد که تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این خودرو از طراحی جذاب و دلنشینی برخوردار بود و فضای داخلی آن جای کافی برای پنج سرنشین را فراهم می‌کرد. به خصوص فضای سر زیاد سرنشینان عقب از نقاط قوت پژو 405 بود که همچنان در مدل‌های دیگر ادامه پیدا کرده است. پیشرانه‌های ابتدایی 405 چندان بهینه نبودند اما به مرور زمان امتحان گزینه‌های مختلف در نهایت، پیشرانه‌ی ثابت L3 برای این مدل انتخاب گردید که هنوز از آن استفاده می‌شود. تولید پژو 405 GL با گذشت چند سال از زمان عرضه، نهایتاً متوقف شد و مدل GLX و بعد از آن SLX راه آن را تا به امروز به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های سدان داخلی ادامه دادند.

برند

پژو

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خودرو پژو 405 GL دنده ای سال 1995”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.